Tien tips voor communicatie over duurzame mode

In oktober 2014 vond het congres Groen is de Rode Draad plaats. Het congres, over transparantie in de mode- en textielbranche, werd georganiseerd door de drie Nederlandse brancheverenigingen in de mode MODINT en VGT. Tijdens een break-outsessie over communicatie en duurzaamheid in de sector, deelden drie experts hun kennis. De conclusie van het publiek was: als je duurzaam onderneemt, moet je dit ook kenbaar maken (92% eens).

Hieronder tien tips van de experts bij CREM, Schuttelaar & Partners en MODINT Consultancy:

  1. Stem uw communicatiestrategie af op de leefstijl van uw doelgroep: waar is men gevoelig voor, waar zoekt men informatie en waar niet?
  2. Het algemene beeld van het bedrijf speelt een belangrijke rol.
  3. Zorg als kledingmerk dat de basis op orde is en weet wie uw doelgroep is.
  4. Bedenk een heldere communicatieboodschap die simpel en toegankelijk is.
  5. Gebruik een combinatie van triggers voor gedragsverandering (bv. maak het zichtbaar, herkenbaar en begrijpelijk).
  6. Maak concrete, realistische en als het kan, meetbare plannen.
  7. Communiceer over uw doelen en wees eerlijk over de voortgang, daarmee voorkomt u reputatieschade.
  8. Vertel een eerlijk verhaal. Maak het persoonlijk en blijf bij uzelf.
  9. Accepteer en communiceer dat het gaat om een procesgewijze aanpak: “You don’t have to be perfect to do good”
  10. Zorg dat uw Corporate-Responsibility-Strategie is ingebed in uw bedrijfsvoering op een manier die bij u past.

Contactpersoon: Wijnand Broer