Tien tips voor communicatie over duurzame mode
In oktober 2014 vond het congres Groen is de Rode Draad plaats. Het congres, over transparantie in de mode- en textielbranche, werd georganiseerd door de drie Nederlandse brancheverenigingen in de mode MODINT en VGT. Tijdens een break-outsessie over communicatie en duurzaamheid in de sector, deelden drie experts hun kennis. De conclusie van het publiek was: als je duurzaam onderneemt, moet je dit ook kenbaar maken (92% eens).
Hieronder tien tips van de experts bij CREM, Schuttelaar & Partners en MODINT Consultancy:
- Stem uw communicatiestrategie af op de leefstijl van uw doelgroep: waar is men gevoelig voor, waar zoekt men informatie en waar niet?
- Het algemene beeld van het bedrijf speelt een belangrijke rol.
- Zorg als kledingmerk dat de basis op orde is en weet wie uw doelgroep is.
- Bedenk een heldere communicatieboodschap die simpel en toegankelijk is.
- Gebruik een combinatie van triggers voor gedragsverandering (bv. maak het zichtbaar, herkenbaar en begrijpelijk).
- Maak concrete, realistische en als het kan, meetbare plannen.
- Communiceer over uw doelen en wees eerlijk over de voortgang, daarmee voorkomt u reputatieschade.
- Vertel een eerlijk verhaal. Maak het persoonlijk en blijf bij uzelf.
- Accepteer en communiceer dat het gaat om een procesgewijze aanpak: “You don’t have to be perfect to do good”
- Zorg dat uw Corporate-Responsibility-Strategie is ingebed in uw bedrijfsvoering op een manier die bij u past.
Contactpersoon: Wijnand Broer