Het blijft niet bij goede bedoelingen

Een Nederlands staalbedrijf voorziet lokale gemeenschappen in de Sahel van eenvoudig te bedienen handpompen. Boeren in Afrika en Azië krijgen training van een tuinbouwbedrijf. Een installatiebedrijf ondersteunt een vakopleiding voor meisjes in Kenia.

Voorbeelden van mooie projecten, opgezet door Nederlandse ondernemers in ontwikkelingslanden. Maar waar lopen deze ondernemers tegenaan? Hoe vind je een betrouwbare maatschappelijke organisatie met wie je op locatie kunt samenwerken? En hoe zorg je dat het niet bij goede bedoelingen blijft maar de inspanningen daadwerkelijk effect hebben?

Geleerde lessen

Maatschappelijk Betrokken Ondernemen (MBO) is het leveren van een bijdrage aan de maatschappij via de inzet van mensen, munten, middelen, massa en/of media. Een containerbegrip, waaronder veel verschillende projecten vallen. In opdracht van MVO Nederland bracht CREM de geleerde lessen ten aanzien van MBO door het Nederlands midden- en kleinbedrijf (mkb) in ontwikkelingslanden in kaart.

Bevindingen van ondernemers

CREM interviewde 20 ondernemers die een MBO-project in een ontwikkelingsland hebben opgezet. Hierbij kwamen we een aantal interessante bevindingen tegen. Zo blijkt dat veel bedrijven zich in eerste instantie verkijken op de aanlooptijd van een project. Ook hebben veel ondernemers moeite met het opbouwen van een relatie met de overheidsinstellingen.

Win-winsituaties

Opvallend was dat alle geïnterviewde ondernemers zeer tevreden waren over de resultaten van hun inzet. Ze constateerden een toegenomen betrokkenheid onder medewerkers en een betere klantenbinding. Al hebben de meeste projecten tot nu toe meer gekost dan opgeleverd, de tevredenheid komt voort uit het gevoel dat een dergelijk project win-winsituaties creëert.

Contactpersoon: Victor de Lange