Netwerk Groene Groeiers dijt uit

Verbinden, of in trendy taalgebruik ‘match making’, daar draait het om in het netwerk Groene Groeiers van VNO-NCW en MKB Nederland. Jolanda van Schaick (CREM) is de matchmaker van dit netwerk, aangesteld om ondernemers aan elkaar te koppelen op het gebied van circulariteit en energietransitie. Het netwerk telt inmiddels bijna 400 Groene Groeiers en wordt met de dag populairder.

Hoe krijgt Philips zijn gebouwen in Friesland van het gas af ? En: Kan het plastic afval van Philips dat nu nog niet wordt gerecycled, worden opgewaardeerd tot grondstof ? Die twee uitdagingen stonden centraal tijdens de Groene Groeiers-bijeenkomst in Drachten, waar Philips scheerapparaten en huishoudelijke apparaten produceert. Ruim veertig Groene Groeiers togen naar het hoge noorden om hun oplossingen te presenteren. Ze waren met zorg geselecteerd door Jolanda in samenwerking met de Vereniging Circulair Friesland.

Groen verdienmodel
Voor de eerste uitdaging – van het gas af – kwamen creatieve oplossingen langs op het gebied van zonne-energie, koude-warmteopslag en warmtepompen. De tweede uitdaging bleek onverwacht pittig, omdat de rest- en afvalstromen die uit één soort plastic bestaan, al tot grondstofkorrels worden verwerkt. Zo’n grondstof kun je niet maken van het afval dat uit diverse soorten plastics bestaat die niet te scheiden zijn, denk aan afgekeurde scheerapparaten. Tijdens de bijeenkomst bij Philips was er een meubelmaker die interesse had in de ‘mixed plastics’-stroom, evenals een producent van plastic draad voor 3D-printers. Ook stelden Groene Groeiers oplossingen voor op het gebied van productdesign en procesengineering. Philips gaat nu vervolgafspraken maken met Groene Groeiers. Daaruit kunnen projecten voortkomen met als doel gezamenlijk duurzame business cases te ontwikkelen. Want over één ding zijn alle Groene Groeiers het eens: investeren in een duurzame toekomst staat centraal, maar wel op zo’n manier dat er geld mee te verdienen valt. Daar zijn het ondernemers voor.

Verbindingen maken
Veel matches binnen het netwerk Groene Groeiers worden gemaakt tussen grote bedrijven, zoals Philips, Houweling Groep en Auping, en jonge, innovatieve bedrijven. Dit gebeurt niet alleen tijdens bijeenkomsten, maar ook digitaal in de besloten community op www.groenegroeiers.nl. Inmiddels zijn er ruim 50 actieve uitdagingen waarvoor oplossingen worden aangedragen. Matchmaker Jolanda zet zich daarnaast in voor bilaterale verbindingen. Zo belde een ondernemer haar dat hij een grote restpartij paprika’s had. Jolanda bracht hem in contact met een veevoederproducent uit het netwerk. “Vooral voor scale ups is het matchmaken van grote toegevoegde waarde”, benadrukt Yousef Yousef, voorzitter van het netwerk Groene Groeiers. “Dit zijn ondernemers die de startfase voorbij zijn. Er is een markt voor hun product of dienst, maar ze hebben een eerste klantenkring – launching customer – nodig om een schaalsprong te maken.”

Europa in
Sinds enkele maanden is Yousef bestuurslid van de adviescommissie van de Europese Innovatie Council (EIC) voor het beleid dat het doorgroeien van innovatieve bedrijven stimuleert. Europa wil het aantal scale ups in Europa vergroten, niet alleen in de IT-, maar juist ook in de klimaatgerelateerde sector. Yousef heeft al met de nieuwe Europese Commissaris Mariya Gabriel gesproken over de rol die de Groene Groeiers kunnen spelen bij de uitvoering van de Green Deal van Frans Timmermans.

Meer informatie? Jolanda van Schaick

Oorspronkelijk bericht door Annemarie van Oorschot; zie https://www.groenegroeiers.nl/netwerk-groene-groeiers-dijt-uit