Do’s and don’ts van duurzame mode in de winkel
Hoe begeleidt een kledingbedrijf de consument naar een duurzame keuze? Een grotere vraag naar duurzame mode kan producenten stimuleren om meer te investeren in duurzame kledingproductie.
CREM nam met een aantal modebedrijven de proef op de som. In opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu onderzochten zij de communicatie over duurzame aspecten van kleding op de winkelvloer.
Do’s and don’ts
Uit het onderzoek blijkt dat de mate waarin de consument geïnteresseerd is in de informatie verschilt per doelgroep. Hieronder enkele do’s and don’ts van duurzame instore-communicatie:
- Houd de communicatie over duurzaamheid in de winkels zo simpel en positief mogelijk.
- Consumenten vinden het niet prettig als bewust op hun gevoel wordt ingespeeld door bijvoorbeeld het tonen van foto’s van kledingarbeiders.
- Het gebruik van meerdere logo’s van keurmerken op kledingstukken werkt vaak verwarrend.
- Pictogrammen die een positief gevoel opwekken in combinatie met een korte beschrijving worden het meest gewaardeerd.
Hoe kijkt de consument.
Over het algemeen verwachten consumenten duurzame mode eerder in internationale modebedrijven en kleine gespecialiseerde kledingwinkels. Het aantal mensen met een duurzame levensstijl groeit. Om hier goed op in te kunnen spelen, moeten zowel een groot, middengroot als ook een klein bedrijf weten hoe de consument tegen duurzaamheid aankijkt en welke vorm van communicatie daar het beste bij past. Hieronder is het volledige onderzoeksrapport te downloaden.
Download: Rapport Duurzaam consumentengedrag mode
Contactpersoon: Wijnand Broer